Žádost o roční zúčtování daně 2025

  • 6 minut čtení
  • Daně

Roční zúčtování daně zaměstnancům nahrazuje podání klasického daňového přiznání. Tento článek píšu na základě své vlastní zkušenosti, kdy se na mě každoročně obrací klienti ze strany zaměstnanců, kteří by mé služby v ideálním případě vůbec nemuseli potřebovat. 

Spousta zaměstnanců se totiž každoročně potýká s peripetiemi spojenými s ročním vyúčtováním daní. I když splňují všechny podmínky, jsou mnohdy ze strany zaměstnavatele odmítnuti a nuceni hledat si účetní, která jim vyhotoví daňové přiznání. Tím samozřejmě přicházejí o peníze, protože účetní si často vyúčtuje vyšší částku, než zaměstnanec reálně od finančního úřadu dostane. Někteří zaměstnanci se tak na roční vyúčtování daně raději „vykašlou“ úplně, čímž opět přijdou o peníze, na které mají nárok. 

V tomto článku bych se tedy ráda podívala na to, jaká práva a povinnosti mají procesu vyúčtování daní obě strany – zaměstnavatel i zaměstnanec. 

Co je to žádost o roční zúčtování daně?

Jedná se o poměrně jednoduchý proces, který pro své zaměstnance zařizuje jejich zaměstnavatel. Roční zúčtování daně provádí zaměstnavatel na začátku nového roku. Roční zúčtování daně není povinné, ale v případě, kdy zaměstnanec může uplatnit různá daňová zvýhodnění a slevy na dani, tak se rozhodně vyplatí.

Povinnosti zaměstnavatele

1) Zaměstnavatel by již při nástupu do zaměstnání měl se zaměstnancem sepsat tzv. „růžový formulář“, což je vlastně žádost zaměstnance o uplatnění daňových slev. Zaměstnanec může rovnou uvést, že uplatňuje:

    • slevu na poplatníka (2 570 Kč měsíčně / 30 840 Kč ročně),

    • daňové zvýhodnění na vyživované dítě / děti (výše aktuálních daňových zvýhodnění na dítě je uvedena ZDE),

    • ostatní slevy (např. na invaliditu).

Pokud není prohlášení zaměstnancem podepsáno při nástupu do zaměstnání, je potřeba jej se zaměstnancem podepsat nejpozději do 15. 2. následujícího roku.

2) Jestliže došlo k podepsání prohlášení zaměstnancem a ten splňuje všechny podmínky, MUSÍ mu zaměstnavatel vyplnit formulář k ročnímu zúčtování daně. 

A jaké že jsou podmínky, které zaměstnanec musí splňovat? Čti dále…

Povinnosti zaměstnance

Pokud má zaměstnanec zájem o provedení ročního zúčtování daně, musí učinit následující:

1) Nejpozději do 15. 2. písemně požádat zaměstnavatele, že si přeje zúčtování provést. A do tohoto data zároveň odevzdat všechny potřebné podklady viz bod 2.

POZOR: Může se stát, že zaměstnavatel požaduje tuto informaci od zaměstnanců dříve (např. do 31. 1.). V každém případě by o takové skutečnosti měl zaměstnance písemně s předstihem informovat. Pokud tak neučiní, platí zákonem daná lhůta 15. 2.

2) Doložit zaměstnavateli všechny potřebné podklady pro roční zúčtování. Především pak doklady k uplatnění:

    • slevy na manžela/manželku (čestné prohlášení či jiný důkaz o příjmech a osobní doklad),

    • slevy na invaliditu (potvrzení o přiznání a výplatě důchodu),

    • slevy na ZTP/P (doložení nároku na průkaz),

    • daňového zvýhodnění na děti (rodný list dítěte / dětí, čestné prohlášení, či prohlášení druhého z poplatníků potvrzený účtárnou, u zletilých dětí je nutné doložit potvrzení o jejich studiu),

    • darů a bezúplatných plnění (potvrzení vydané organizací, která dar přijala),

    • úroků z hypotéky či úvěru ze stavebního spoření (potvrzení z banky či stavební spořitelny),

    • příspěvku na penzijní pojištění (potvrzení z dané pojišťovny),

    • příspěvku na životní pojištění (potvrzení vydané pojišťovnou),

    • členských příspěvků placených odborům (potvrzení o zaplacených příspěvcích),

    • úhrady za profesní zkoušky poskytující další vzdělání (potvrzení o zaplacených poplatcích za tyto zkoušky).

Jestliže měl zaměstnanec v uplynulém roce více pracovních poměrů (včetně dohod), ne však souběžných, musí dále doložit Potvrzení o zdanitelných příjmech od všech předchozích zaměstnavatelů.

Kdy nelze roční zúčtování daně provést

Nejjednodušší situace nastává, pokud byl zaměstnanec celý rok zaměstnán pouze u jednoho zaměstnavatele a neměl žádné další příjmy ani aktivní živnost. Realita je však často odlišná. Zaměstnanec nemá nárok na vyhotovení ročního zúčtování daně, pokud:

    • měl v uplynulém roce aktivní živnostenské oprávnění a příjem z této činnosti činil více než 20 000 Kč (případně mu vyšla daňová ztráta),

    • pracoval v jednom měsíci pro více zaměstnavatelů (na pracovní smlouvu, DPP, DPČ),

    • měl další příjmy nad 20 000 Kč – např. z pronájmu nemovitosti, z kapitálového majetku apod.,

    • zrušil životní či penzijní pojištění, z nějž v předchozích letech uplatňoval slevu na dani – musí se dodanit,

    • dostal dar, který není osvobozen od daně,

    • nestihl zaměstnavatele požádat o roční zúčtování daně v zákonem dané lhůtě.

Závěrem

Tímto bych chtěla apelovat na všechny zaměstnance, kteří podmínky pro roční zúčtování daní splňují, aby se nenechali zaměstnavatelem odbít. Jde o zákonnou povinnost zaměstnavatelů a za její nesplnění jim hrozí postih. 

A naopak, pokud si nejsi jistý/á, že všechny podmínky splňuješ, není nic jednoduššího, než mě kontaktovat. Podíváme se na to společně.

Martina Todorović

Poradenství v oblasti podnikatelské administrativy. Aby tě už nic nebrzdilo v tvém rozletu!

Sociální sítě